SYKKELGUNNAR Irlands nordvestkyst

Som i Skottland er det et lite sjansespill å sykle i Irland. Været kan bokstavelig talt gå i mot deg. Derfor er det lurt å sykle nordover, statistisk sett er sjansen stor for å ha vind og regn i ryggen.

Vi fløy til Dublin og tok toget til Galway. Konduktøren var ingen sykkelvenn, og måtte nærmest trues til å ta med to sykler. Uken vår var lang nok til at vi kom til Bushmill og Giant`s Causeway. Derfra tok vi tog tilbake til Dublin, via en natt i Belfast.

Det ble litt mye sykling på store veier, å finne alternative ruter var vanskeligere enn vi trodde. Da fikk vi ofte uhensiktsmessig lange omveier. Men det gikk greit så lenge vi ungikk de aller største veiene.

Folkene vi møtte var veldig hyggelige. Vi syklet gjennom områder med direkte fattigdom. Dette var etter at finanskrisen traff Irland hardt.

Selv om det ikke er noen høye fjell, får klatremusklene øvd seg godt. Bakkene kan være veldig bratte.

Vi syntes det ble hyggeligere etter hvert som vi kom nordover. I Cong i County Mayo kom vi helt uventet inn i John Wayne-land. Filmen the Quiet Man er spilt inn der. På hotellet viser de den hver kveld. De hadde også levende musikk, men musikerne innrømmet glatt at de ikke hadde tid til å øve sammen.

Vi kom så langt nord som det går an, til Malin Head. I Malin Village hadde vi turens hyggeligste møte med de innfødte. Vi tok inn på Malin B&B hos Mary og ektemannen. Utrolig varme mennesker som inviterte oss med på schoolreunion på puben. Der møtte vi en kar som lurte på hvordan det går med Lyn, han husket europacupen i 1969. Da han så Gunnars sesongkort og hørte at de var sendt ned i 6. divisjon begynte han først å gråte, så å spandere drinker.

I Belfast brukte vi en turistdrosje med sjåfør som viste oss rundt og forklarte politikken, på drosjesjåførvis. Det var uhyre interessant.

Skjermbilde20150602kl200509

NYTTIGE LINKER:

Her er flere bilder fra turen

Cycletourer Ireland

Eurovelo

Cycle Ireland

MG4292 MG4283
item5
item7
item6
item8

Å rehydrere er helt avgjørende for at man skal komme seg opp på sykkelen neste morgen.